- Kupiłeś auto i nie znasz jego historii? Sprawdź rozrząd!
- Zerwany pasek rozrządu wiąże się z dużymi kosztami naprawy!
- Koszt wymiany rozrządu zależny jest od modelu auta i skomplikowania naprawy
Jak często wymieniać rozrząd na pasku?
Producenci części samochodowych dokładnie określają, kiedy należy wymienić rozrząd. Rozrząd wymienia się co określoną liczbę kilometrów zwykle co 60 000km, albo co określoną liczbę lat, jeśli określony przebieg nie został w tym czasie osiągnięty. Graniczna data wymiany paska jest wówczas określana w latach.
Dlaczego pasek się zrywa?
Okresowe wymiany paska są określone w celu zapobiegnięcia jego zerwaniu. Paskom szkodzi m.in. kontakt z olejem lub paliwem, brud, zbyt wysoka temperatura, a w wielu modelach – np. zbyt niskie ciśnienie oleju, wpływające na pracę hydraulicznego napinacza. Częstym powodem zerwania paska jest jego zaolejenie na skutek wycieku oleju z silnika. To dlatego przy okazji wymiany paska powinno się profilaktycznie wymieniać wszystkie uszczelniacze znajdujące się w okolicy rozrządu
Koszt naprawy silnika po zerwaniu paska rozrządu
Pasek zrywa się bez ostrzeżenia, koszty naprawy silnika po zerwaniu paska są zwykle kilkukrotnie wyższe niż okresowa wymiana paska. Wiąże się z tym szereg zniszczeń w silniku które powoduje zerwany pasek. W taki przypadku potężnym kosztem jest regeneracja głowicy. Kosz w zależności od modelu silnika to 500zł do nawet 4000zł, dalej dochodzi nam nowy kompletny zestaw paska rozrządu wraz z osprzętem ( rolki, napinacz, pompa wody). Jeżeli dołożymy do tego robociznę od 500zł (za mały silnik benzynowy) do nawet 5000zł ( za silnik w układzie V) to często koszt naprawy głowicy przekracza wartość samochodu.
Warto więc pamiętać o okresowej wymianie paska rozrządu