Koła dwumasowe montowane są w 75 proc. aut osobowych produkowanych na rynek europejski.
Wielu kierowców nie ma nawet pojęcia, że w ich samochodzie taki element się znajduje. Do czasu! Dowiadują się o tym zwykle dopiero wtedy, kiedy „dwumas” się zepsuje, a warsztat za naprawę domaga się kwoty liczonej w tysiącach złotych.
Koło dwumasowe to w uproszczeniu tłumik drgań skrętnych. Już samo to osobom rozumiejącym mechanikę i znającym podstawową budowę silnika oraz układu napędowego wystarczy, by pojąć, jaką rolę odgrywa koło dwumasowe..
Silnik wyposażony jest w koło zamachowe, które odgrywa rolę akumulatora energii kinetycznej pochodzącej z silnika. Gdyby go nie było, silnik pracowałby bardzo nierówno i z określoną częstotliwością, wciąż przyspieszając i zwalniając. O ile bowiem w suwie ssania i wydechu opory nie zbyt duże, o tyle w suwie sprężania silnik traci dużo energii, która z kolei powstaje podczas suwu pracy. Koło zamachowe służy zatem do zapobiegania wytracaniu prędkości obrotowej podczas kolejnych suwów pracy silnika, głównie suwu sprężania. Dzięki prędkości wirowania zapewnia płynną pracę silnika.
To, jak szybko zużywa się koło dwumasowe zależy od wielu czynników. Na pierwszym miejscu należy tutaj wymienić sytuacje takie jak niewypał silnika na biegu jałowym, jak i podczas jazdy oraz niewypały cylindrów spowodowane między innymi niskim ciśnieniem w jednym z cylindrów. Jeżeli występują problemy przy załączaniu silnika, powstające przy tym wibracje również mogą mieć wpływ na nasze koło dwumasowe. Inne czynniki mające wpływ na koło dwumasowe to również częsta jazda z maksymalną prędkością obrotową silnika oraz bardzo popularna wśród taksówkarzy praktyka oszczędzania paliwa polegająca na jeździe na nieprawidłowym biegu.
Do najczęstszych objawów zużycia koła dwumasowego należą:
- hałas i stukanie pochodzące z silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu
- drgania wydobywające się z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym, również przenoszone na karoserię (odczuwane drżenie nadwozia)
- nierówna, przerywana praca silnika
- wszelkiego rodzaju hałasy i stuki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów
- szarpanie auta przy ruszaniu
- brak możliwości płynnego ruszenia oraz zmiany biegów
Stan koła dwumasowego można ocenić również po jego wyglądzie. Aby to zrobić należy zdemontować skrzynie biegów i przyjrzeć się powierzchni roboczej dwumasy, czyli obszarem, którym styka się ono z tarczą sprzęgła. Jeżeli zauważymy na niej zarysowania, pęknięcia lub przebarwienia cieplne prawdopodobnie nadszedł moment wymiany dwumasy. Warto obejrzeć również przekładnię łożyska ślizgowego i pierścień, a także ilość smaru, której nadmierna utrata może wskazywać na przegrzewanie
Ile kosztuje koło dwumasowe?
Awaria koła dwumasowego wiąże się ze sporym wydatkiem. Dochodzi do tego nietania robocizna. Oczywiście w tym wypadku ceny będą się dość mocno różnić w zależności czy pojedziemy do niezależnego warsztatu, czy autoryzowanego serwisu. Niestety to często nie koniec wydatków, gdyż do tego trzeba doliczyć koszt sprzęgła. Ze względu na opisaną wcześniej budowę, w niektórych samochodach zaleca się od razu także jego wymianę.
Regeneracja koła dwumasowego
Obecnie na rynku coraz popularniejszą alternatywą do zakupu nowego koła dwumasowego staje się decyzja o wyborze usługi w postaci naprawy wyeksploatowanego podzespołu. Istnieją na rynku serwisy specjalizujące się wyłącznie w regeneracji kół dwumasowych. Uważa się, iż regenerację dwumasy można przeprowadzić na ponad 90 % zużytych podzespołów. Warunkiem jest, iż części te są oryginalne lub są wysokiej jakości zamiennikami rynku aftermarket.
System Start&Stop
Częste włączanie i wyłączanie silnika obciąża koło dwumasowe. Dlatego jeśli samochód jest używany do jazdy po mieście, system automatycznego włączania i wyłączania będzie działał nieustannie i w ciągu godziny jazdy może dojść do kilkudziesięciu takich operacji. Zatem jeśli chcecie przedłużyć żywotność koła dwumasowego, najlepiej system ten wyłączyć i nie używać go, jeśli poruszacie się w korkach lub zagęszczonym ruchu miejskim.