Automatyczne skrzynie biegów psują się najczęściej od ich niewłaściwego używania, a samo zmienianie przełożeń należy ograniczyć do minimum. Im więcej manipulujecie przy drążku, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzenia lub przyspieszonego zużycia.

Podstawowe tryby P, R, N, D

Są to podstawowe tryby jazdy, które ma każda automatyczna skrzynia biegów. P oznacza postój (ang. park), R jazdę do tyłu (ang. reverse), N położenie neutralne (ang. neutral), D jazdę do przodu (ang. drive). Dopóki tak traktujecie te położenia lewarka skrzyni biegów, dopóty wszystko robicie zgodnie z życzeniem jej konstruktora.

Położenia P należy używać wyłącznie podczas postoju auta – nie podczas każdego zatrzymania. Jest to położenie, które wybieramy wtedy, kiedy mamy zamiar wyłączyć silnik i zakończyć jazdę. Nie należy używać go po każdym zatrzymaniu, np. na skrzyżowaniu. Położenie P blokuje przekładnię na stałe i zatrzymuje ją, dlatego włączenie tego trybu podczas jazdy z minimalną choćby prędkością jest dla skrzyni biegów bardzo niebezpieczne. Należy je włączać wyłącznie wtedy, gdy samochód stoi w miejscu i przytrzymujemy go hamulcem. Jeżeli silnik pracuje i mamy zamiar jeszcze jechać, najlepiej pozostawić skrzynię w trybie jazdy (D). Dopiero gdy planujecie dłuższy postój (powyżej minuty) z włączonym silnikiem, można przejść w tryb P. Tylko na nim lub opcjonalnie na N należy wyłączać silnik.

Jak rozpoznać, że ze skrzynią biegów dzieje się coś złego?

Najpopularniejszymi oznakami awarii skrzyń biegów są zazwyczaj:

* utrudniona zmiana biegów;

* niepokojące dźwięki podczas zmiany biegów (pukanie, zgrzytanie);

* niepokojące dźwięki podczas hamowania silnikiem;

* ruchy lewarka w czasie przyspieszania i hamowania;

* buczenie pojawiające się na poszczególnych przełożeniach albo na wolnych obrotach (automatyczna skrzynia biegów);

* zapach spalenizny, spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego.

Najpopularniejsze awarie w skrzyniach biegów

Zarówno w przypadku manualnych, jak również sekwencyjnych i automatycznych skrzyń biegów główną przyczyną awarii jest nieprzestrzeganie przez kierowców zasad prawidłowej eksploatacji i serwisowania. Winę za mniejszą żywotność poszczególnych podzespołów ponoszą również obniżające się standardy wykonania mechanizmów.

Najpopularniejsze usterki w skrzyniach biegów to:

* zużycie łożyska,

* awaria uszczelniacza wału, której efektem jest wyciek oleju,

* zużycie synchronizatorów,

* uszkodzenie lub wytarcie kół zębatych,

* zużycie poduszek mocujących skrzynię,

* zużycie dwumasowego koła zamachowego,

* zużycie popychaczy i linek.

Ile kosztuje naprawa skrzyni biegów

Koszt naprawy skrzyni biegów zależy przede wszystkim od rodzaju skrzyni, skali awarii oraz modelu i marki samochodu. Z całą pewnością można stwierdzić jednak, że naprawy skrzyni biegów nie należą niestety do najtańszych. Wynika to również z faktu bardzo wysokich cen części zamiennych. Jeśli zbagatelizujesz niepokojące sygnały, może dojść nawet do rozerwania obudowy skrzyni biegów. Będzie to skutkować koniecznością wymiany skrzyni na nową. W zależności od modelu może ona kosztować od 15 do 40 tys. zł. Jeśli zareagujesz na czas i w porę odwiedzisz mechanika, koszty naprawy okażą się na szczęście zdecydowanie niższe

Przymierzając się do zakupu auta z automatyczną skrzynią biegów pamiętajmy, że ceną za wygodę korzystania są przeważnie wysokie koszty ewentualnych napraw. Dlatego „automaty” polecane są raczej osobom, które w razie nagłej konieczności będą mogły sobie pozwolić na wyłożenie większej gotówki na niespodziewaną naprawę. Jeżeli natomiast w naszej obecnej sytuacji liczy się każde 100 zł, marzenia o samochodzie z automatyczną skrzynią biegów warto trochę odłożyć, aż nadejdą nieco lepsze czasy.